Fighting Gourmet Mediocrity

We must defend "Good products", healthy products and the "Art of Well cooking" them. Each people from each countries has its culture, its habits, its tastes, its methods, its specialties, its specific products... We must respect our differences: Learning "from the other" is always very enriching. Globalization brings "Good and Bad", often mediocrity in Gastronomy. This is evident in the Wine World! For example when large global groups are spreading a single false thought to new wine consumers: It is a moral duty to spread the truth and educate consumers.

A 62a, ma carrière est faite comme l'on dit... Né au sein d'une famille de gastronomes, fils d'une cuisinière, j'ai eu le bonheur de côtoyer certains des meilleurs Chefs du monde, les meilleurs producteurs, visiter et séjourner dans des endroits d'exceptions de par le monde. Ce long cumul d'expériences facilite ma motivation première, celle de promouvoir une gastronomie de qualité, du bon sandwich au divin repas signé Michel Guerard. Promouvoir des PME me motive comme jamais... La mondialisation a été le prétexte à l'uniformisation du vin sur nos tables, souvent avec la complicité affichée de grandes "maisons" françaises qui produisent ailleurs, détruisant ainsi l'avenir de nos "petits" producteurs et "petites" appellations dans les gammes de vins à moins de 5.-€, où il existe pourtant tant de bons vins! Les services commerciaux de ces sociétés françaises prétendent que les vins sur-maturés, sans acidité, forts en alcool et sucres sont adaptés aux repas! Ils prétendent que les vignobles de ces chauds pays sans saisons et aux vignes irriguées donnent des vins équilibrés! Il faut combattre ces mensonges commerciaux qui tirent les nouveaux consommateurs asiatiques vers la médiocrité gastronomique... Je m'y emploie à ma petite échelle.

3.01.2017

Gastronomy Event at the CLIFF Resort - Phan Tiep, Vietnam

Pairing Food & Wine, at CLIFF Resort

CLIFF Resort, so nice...

With IRON Chef Vietnam David THAI

+30 Chefs and Resort Managers

Vietnam is a very interesting case: There is a great misunderstanding about the "Wine World", much confusion, all maintained by some importers and unqualified staff. Majority of the wines proposed in the restaurants do not match with food because too strong, overmatured, without acidity, too aromatic... Vast majority of Vietnamese do not yet know the difference between a wine for meal and another to drink without food. Marketing Dpt of some large companies maintain confusion, because they sell what is required...  But Vietnamese, better and better informed, are beginning to understand reality. Education and evolution... It is our duty as Chef and Wine specialists to educate this market.